Pilotný projekt ministerstva vnútra SR neobchádza ani okres Topoľčany. Prostredníctvom neho dobrovoľné hasičské zbory získajú novú techniku a vybavením budú schopné zasahovať pri požiaroch, či rôznych živelných pohromách.
Projekt začalo rozbiehať ministerstvo vnútra ešte v roku 2008. Vtedy dobrovoľné hasičské zbory dostávali prvé dotácie na nákup techniky a materiálne vybavenie, čo bol prvý znak ich podpory. Neskôr sa podarilo prijať aj zákon o Dobrovoľnej požiarnej ochrane. Počas tohto roka sa dobrovoľné hasičské zbory tešia z novej techniky, ktorá pozostáva z nových a zrepasovaných vozidiel.
Nová technika už v minulosti
„Okres Topoľčany, ako i iné okresy Slovenska dostávali novú techniku už v minulosti. Získavali ju najzdatnejšie zbory, na ktorých sme testovali fungovanie . Ukázalo sa, že projekt má priazeň, zbory sa rozrastajú, dosahujú lepšie výsledky, sú lepšie pripravené zasahovať“ – informoval minister vnútra Róbert Kaliňák. Spomínanou technikou boli vozidlá Karosa, Iveco Daily, ktoré obsahovali iba základné vybavenie. Počas tohto roka však minister vnútra a podpredseda vlády odovzdáva dobrovoľným hasičským zborom úplne nové, kompletne vybavené Iveca Daily, zrepasované Tatry, ale i protipovodňové vozíky.
Dospelé auto
Radosť z novej techniky má v Topoľčianskom okrese viacero DHZ. V lete získali úplne nové Iveco Daily obce Závada a Prašice. Od 12. novembra vlastní takéto vozidlo obec Bojná a zrepasovaná Tatra 815 patrí Nitrianskej Blatnici. „Nitrianska Blatnica je vzorovým príkladom celého nášho projektu, ale i toho, že nová technika dokáže prilákať ľudí. Ja som sa potešil, keď sme dostali žiadosť, že chlapi z DHZ Nitrianska Blatnica chcú aj niečo väčšie, dospelé, ako mali doteraz. Radi sme vyhoveli ich požiadavke, všetky Tatrovky, ktoré sme mali k dispozícii sme dali kompletne zrepasovať, dostali novú nádrž, ktorá je väčšia ako predtým, má 9000 litrov vody, majú novú nadstavbu, nové technické prostriedky Sú to autá jednoduché na údržbu, do veľkej miery si ju dobrovoľní hasiči vedia opraviť sami. Odovzdávame dva typy Tatry, je to Tatra 815 a 148, z ktorých každá je ladená trochu inak. Ďalej je to vozidlo, ktoré dokáže zasahovať nielen v rámci dediny, ale i mimo nej, dostane sa do ťažkých terénov, vie zasiahnuť pri lesných požiaroch, teda takto vybavené DHZ sú výrazne nápomocné pri zásahoch Hasičskému a záchrannému zboru“ – doplnil k technike Róbert Kaliňák. „Takto, ako je vybavená Nitrianska Blatnica by sme chceli, aby boli vybavené všetky DHZ na Slovensku v kategóriach B a A. Kategória C bude mať jedno prvozásahové vozidlo ako Iveco Daily. Ak sa nám toto podarí urobiť, potom si môžem povedať, že človek môže ísť definitívne do dôchodku“- pokračoval Kaliňák.
Text: Tomáš Bilik Foto: Ivan Stískal